Kosmetyki cruelty-free, wegańskie i czyste
W świecie kosmetyków coraz częściej mówi się o „świadomych zakupach”. Ale co właściwie oznaczają terminy takie jak cruelty-free, vegan czy clean beauty? Nie są to tylko marki modowe i z pewnością nie oznaczają tego samego. Ale gdzie kończy się marketing, a gdzie zaczyna się prawdziwa wartość?

Cruelty Free = brak testów na zwierzętach
Produkt i jego poszczególne składniki nie były testowane na zwierzętach na żadnym etapie rozwoju, nawet przez dostawców lub osoby trzecie. Przyznanie certyfikatu odbywa się według ścisłych kryteriów.
Nie oznacza to jednak, że produkt jest wegański – może zawierać np. miód lub lanolinę. Nie oznacza to jednak automatycznie, że skład produktu jest „czysty”, produkt może zawierać mnóstwo syntetyków.
Określenia takie jak „nie testowano na zwierzętach” nie podlegają żadnym regulacjom i mogą być po prostu pustymi frazesami. Szukaj certyfikatów takich jak Leaping Bunny , PETA Beauty Without Bunnies , Cruelty Free International .
Wegański = bez składników zwierzęcych
Produkt nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko, miód, wosk pszczeli, kolagen, karmin (czerwony barwnik pozyskiwany z chrząszczy) itp.
Nie oznacza to, że produkt nie był testowany na zwierzętach. Tak, niestety nawet produkt wegański może być testowany na zwierzętach – zwłaszcza jeśli nie ma na nim oznaczenia „cruelty-free”. Najlepiej szukać produktów, które są zarówno wegańskie, jak i nie testowane na zwierzętach.
Czyste Piękno = wolne od kontrowersyjnych substancji
W czystych kosmetykach nie ma składników, które mogą być toksyczne (np. parabeny, ftalany, SLS), szkodliwe dla środowiska lub niepotrzebnie obciążające skórę.
Nie oznacza to jednak automatycznie, że jest „naturalne” – czyste kosmetyki mogą zawierać również bezpieczne substancje syntetyczne. Nie oznacza to, że jest wolny od okrucieństwa lub wegański. Produkt może być „czysty”, ale mimo to testowany na zwierzętach lub mieć pochodzenie zwierzęce. Należy pamiętać, że termin „czysty” nie jest prawnie zdefiniowany i każda marka może interpretować go inaczej.
Więc… skąd wiesz, co zrobić?
Cruelty-free = brak testów na zwierzętach
Wegański = bez składników zwierzęcych
Czyste piękno = brak kontrowersyjnych substancji chemicznych
Czy chcesz kosmetyków przyjaznych zwierzętom, naturze i Twojej skórze? Staraj się szukać kombinacji wszystkich trzech wartości, ale zawsze czytaj między wierszami i zadawaj pytania. Specjalnie przeszkolony personel będzie w stanie objaśnić Państwu skład, certyfikaty i delikatny proces produkcji poszczególnych marek i produktów.